Probabil fiecare dintre voi a reusit sa observe “marea febra” Facebook. Aceasta “revelatie” este prezentata in cele mai frumoase cuvinte si ovationata peste tot. Si cand toate lucrurile sunt prea frumoase, trebuie sa fie si ceva mai putin frumos pe acolo, sau cel putin o parte din acel frumos sa nu fie frumoasa (trebuie sa recunosc ca ultima fraza suna complicat, dar am vrut sa sune mai filosofic).
Totusi, nu o sa ne referim la “febra” in sine, cat la articolele prezentate pe unele site-uri “despre febra” sau mai bine spus “personaje”, care te invata “cum sa beneficiezi” de pe urma Facebook, mai concret, cum indeamna firmele sa-si promoveze afacerile la clientii/utilizatorii de acolo.
Ca sa complicam putin problema, de obicei pe un “site mare” nimic nu este intamplator. Sunt afaceri care produc foarte mult bani (nu este neaparat un lucru rau) si acei bani sunt castigati prin mai multe metode. Una dintre metode este controversatul termen de “post platit” sau “articol platit”. Acest termen controversat are un statut similar cu personajul Lord Valdemor din filmul cu Harry Potter, caruia i se mai spunea si ceva de genul “Numele caruia nu-l rostim“.
Ca o definitie generala, un articol platit este un text (de obicei comercial), complet sau partial scris de altcineva, dar care este publicat in numele autorului (sub forma unei pareri sau evaluari), contra unei sume de bani, cu scopul de a promova ceva. Probabil pentru a nu parea reclama si a folosi “credibilitatea personajului” , un fel de “reclama ascunsa”.
Si acum concluzia va suna mai mult a intrebare. Sunt oare acele articole platite? Oare ce sume au fost cheltuite pentru promovarea in Romania? In contextul in care nu s-au chiar vazut bannere, unde s-au dus banii alocati?
P.S. Desi inca sunt putine voturi pentru sondajul de autoevaluare personala la prostie, va multumim la toti cei care ati participat pana acum. Pe masura ce se vor mai strange voturi, peste 50, vom continua seria de articole despre prostie.