Monopolul

Prostie in economie Trimite prin YM

Monopolul, reprezinta capacitatea unei persoane sau a unui grup de persoane de a impune unele decizii, conform sau contrar vointei, altui grup de persoane. Mai pe scurt, cineva sa decida pentru tine si tu sa nu chiar ai ce face, din lipsa unei alternative.

MonopolulChiar daca s-a speficat persoane in definirea de mai sus a monopolului, pentru ca pana la urma una sau mai multe persoane iau decizii, un monopol in general se manifesta sub forma de companii, grup de companii sau alte institutii.

Cine poate crea un monopol?

Un monopol este creat chiar de oamenii asupra carora se vor rasfrange consecintele pana la urma, dar cu ‘ajutorul’ persoanelor care il creaza.

Exista un principiu foarte simplu in acest caz si anume: “Orice companie sau alt tip de institutie care va castiga o intaietate detasata fata de celelalte din acelas domeniu, va abuza de acea pozitie pentru a obtine avantaje suplimentare, care nu vor putea fi ‘stoarse’, decat tot de la ‘clientii’ din acel segment.

Exemple de monopol

Un monopol pe care majoritatea il cunoasteti era Partidul Comunist. Era unicul partid, nu puteai sa alegi altul si facea ce dorea.

Alt monopol este furnizorul de curent electric. Chiar si daca se zice ca ar exista mai multi distribuitori de curent electric, posibilitatea reala de a alege un alt furnizor este foarte mica si daca si exista, implica costuri enorme de schimbare furnizor. Ca o consecinta la acest fapt este pretul kW de curent electric, care pentru mileniul 3 este foarte mare. Bineinteles ca nu se poate de facut nimic, pentru ca nu exista alte alternative.

Furnizorii de gaz natural iarasi reprezinta un monopol, pentru ca nu poti alege un alt furnior de gaz pentru apartament, pentru ca pretul poate fi cat vor ei si pentru ca nu poti face nimic ca acel pret sa se schimbe.

In nenumarate randuri s-a mai vorbit despre ‘concurenta neloiala’ la furnizorii de Internet. Se zvonea ca exista o intelegere intre cei mai mari furnizori de servicii Internet ca sa nu scada pretul abonamentelor de acces la Internet.

La supermarket-uri, se observa o tendinta de a impune nejustificat unele preturi la produsele vandute pe piata. Nu rareori au fost cazurile, cand producatorii locali au fost in situatia de a vinde produsele la un pret mic impus de supermarket, ca aceste produse sa fie vandute la preturi duble sau triple cumparatorilor. O intrebare interesanta ar fi: ce s-ar intampla, daca cumparatorii ar achizitiona produse de la producatori direct? De exemplu fructele si legumele sa fie cumparate de la taranul din piata.

Mai sunt si alte cazuri pe care puteti sa le observati si identificati. Nu uitati vechea zicala: “Omul cu mana lui si-o face“.

Voteaza -1 in top prostieVoteaza +1 in top prostieOrice companie sau alt tip de institutie care va castiga o intaietate detasata fata de celelalte din acelas domeniu, va abuza de acea pozitie pentru a obtine avantaje suplimentare, care nu vor putea fi 'stoarse', decat tot de la 'clientii' din acel segment." Exemple de monopol Un monopol pe care majoritatea il cunoasteti era Partidul Comunist. Era unicul partid, nu puteai sa alegi altul si facea ce dorea...">

Mai citiţi despre prostie...

  • Costul curent electric
    Nu v-ati intrebat niciodata de ce trebuie sa platim atat de mult pentru curent electric? Sa zici ca este o tehnologie noua … nu este. Sa zici ca este o tehnologie, care are nevoie de
  • Team building
    Un prieten mi-a transmis un banc, care m-a facut sa rad foarte mult: Daca intr-un grup mare de persoane 2 se gandesc la sex si restul la mancare, este nunta. Daca intr-un grup mare de persoane
  • Benzina, motorina, pretul si romanul
    De vreo cateva saptamani am observat mai multe mesaje (de tip SPAM) atat prin intermediul e-mail cat si prin intermediul programelor de mesagerie instanta cu indemn spre “boicotarea” benzinariilor pentru faptul ca pretul carburantului este
  • Pretul calatoriei pentru transportul in comun
    Multi care traiesc in Bucuresti sunt familiari cu mijloacele de transport in comun si in special cu pretul unei calatorii, care este 1.30 lei. La un simplu calcul, daca vrei sa pleci undeva la distanta
  • Conferinta, inca o metoda de promovare
    Daca in articolul precedent s-a discutat despre mania tv, acum se va discuta despre alta manie comerciala si anume “conferinta”. De data aceasta, nu este o manie a oamenilor simpli, ci este o manie profesionala.

Scrie o părere

Dacă consideri că ai ceva interesant de spus referitor la tema acestui articol, care să fie util şi pentru ceilalţi, lasă o părere. Atenţie, nu se permit comentarii de tip SPAM, comentarii cu limbaj necorespunzător, comentarii în afara temei articolului sau înjurii la adresa altor persoane.